روان‌شناسی مجموعه‌داری آثار هنری: پای سود مالی در میان است یا ارتباط احساسی؟
مجموعه‌داری آثار هنری وقتی از منظر روان‌شناسی بررسی شود، می‌تواند همچون راه‌رفتن روی لبه تیغ باشد. از یک طرف به عنوان فعالیتی مثبت که در راه حفظ و نگهداری آثار و اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد، تعریف می‌شود و از سوی دیگر نگاهی که گردآوری آثار را عملی صرفا اقتصادی برای کسب سود و حتی در موارد دیگری اقدامی اعتیادگونه توصیف می‌کند. این مطلب با نگاهی بر پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که در فاصله این تعریف‌ها چه انگیزه‌های دیگری برای مجموعه‌داران وجود دارد.
18 آذر 1403
روان‌شناسی مجموعه‌داری آثار هنری: پای سود مالی در میان است یا ارتباط احساسی؟ 18 آذر 1403
مجموعه‌داری آثار هنری وقتی از منظر روان‌شناسی بررسی شود، می‌تواند همچون راه‌رفتن روی لبه تیغ باشد. از یک طرف به عنوان فعالیتی مثبت که در راه حفظ و نگهداری آثار و اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری صورت می‌گیرد، تعریف می‌شود و از سوی دیگر نگاهی که گردآوری آثار را عملی صرفا اقتصادی برای کسب سود و حتی در موارد دیگری اقدامی اعتیادگونه توصیف می‌کند. این مطلب با نگاهی بر پژوهش‌های انجام شده نشان...
‌قیمت‌گذاری آثار هنری؛ مبتنی بر علم یا احساس؟ 10 آذر 1403
قیمت‌ آثار هنری تحت تأثیر عوامل زیادی چون میزان عرضه و تقاضا، سطح حرفه‌ای هنرمند، نوع رسانه، پیشینه مالکیت، روند بازار و ارزش حسی قرار دارد. در بازار اولیه که آثار برای اولین‌بار فروخته می‌شوند، گالری‌ها نقش مهمی در انتخاب قیمت‌ها داشته و قیمت آثار را بر اساس شهرت، سابقه تحصیلی و نمایشگاهی هنرمند و کیفیت اثر تعیین می‌کنند. در بازار ثانویه، که شامل فروش مجدد آثار در حراج‌ها یا از طری...
حراج‌های هنر خاورمیانه در پاییز 1403؛ چشم‌انداز بازار هنر ایران 7 آذر 1403
حراج‌های هنر مدرن و معاصر خاورمیانه در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۴ عملکرد مطلوبی را از هنرمندان منطقه به نمایش گذاشتند. در این بازه، شش حراج توسط ساتبیز، کریستیز، بونامز و میلون در پاریس و لندن برگزار شدند، و با ارائه ۴۳۸ اثر از ۲۳۵ هنرمند، مجموعاً فروشی بالغ بر ۱۳/۱۴ میلیون دلار را به ثبت رساندند. هنرمندان مصری و ایرانی از نظر حجم و میزان فروش پیشتاز بازار بودند، درحالی‌که آثار هنرمندان سع...
همیشه خودم را از حواس‌پرتی‌ها دور نگه داشته‌ام 4 آذر 1403
مایشا محمدی در نشستی که برای برگزاری نمایشگاه نقاشی‌هایش به مناسبت افتتاح شعبه گالری پیس در ژاپن برگزار شد، درباره دلیل روی‌آوردنش به هنر با وجود کار در حیطه علم اعصاب، نحوه خلق آثارش و گنجاندن یک آرزو برای همسرش در یکی از تابلوها گفت.
کریستیز و ساتبیز به مجموعه‌های تک‌مالکی امید بسته‌اند 26 آبان 1403
حراج‌های آثار هنری در نیمه اول سال ۲۰۲۴ عملکرد خوبی نداشته‌اند. تا جایی که در یک گزارش تحلیلی عنوان شد که فصل بهار سال جاری میلادی، بدترین عملکرد مالی حراج‌ها در قرن اخیر بوده است. حال گفته می‌شود کریستیز و ساتبیز در نظر دارند با تمرکز بر مجموعه‌های تک‌مالکی، امیدشان را برای موفقیت در حراج‌های نوامبر در نیویورک بیشتر کنند. 
چگونه آرت‌فرها، گالری‌ها را قورت می‌دهند؟ 13 آبان 1403
بار مالی حضور در آرت‌فرها همچون آرت بازل یا فریز برای گالری‌های کوچک یا هنرمندان نوظهور سنگین است به خصوص در ماه‌های گذشته که بازار هنر با بحران روبرو بوده. مگنوس رش در این مطلب با طرح این پرسش‌ها که چند گالری دیگر در شرایط دشوار بازار به مبارزه ادامه می‌دهند و آیا نمایشگاه‌های بزرگ برای تغییر ساختار بازار هنر مسئولیتی دارند، می‌گوید که اگر رویکرد جدیدی اتخاذ نشود، آرت‌فرها، گالری‌ه...
گزارش آرتچارت از بازار هنر ایران: نیم‌سال نخست 1403 8 آبان 1403
آرتچارت، پلتفرم داده‌یابی و داده‌کاوی بازار هنر ایران، از بدو تأسیس خود در سال 1398، به ثبت و تحلیل داده‌های اقتصادی هنر ایران پرداخته و این آمار را در اختیار متخصصان و مخاطبان ایرانی قرار داده است. آرتچارت از سال 1401، گزارش‌های سالانه‌ای بر بازار هنر ایران منتشر کرده است و این نخستین‌بار است که به ارائه گزارش شش ماهه از بازار هنر ایران می‌پردازد. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش را...
دومین حراج آنلاین ادامه اولین دوره بود یا بازگشت به سیاق دوره‌های حضوری؟ 24 مهر 1403
حراج تهران تاکنون دو مزایده‌ی خود را به صورت آنلاین برپا کرده است: اول، هجدهمین دوره در آذرماه 1402 و دوم، بیست‌ویکمین دوره در مهرماه 1403. هر دو دوره به هنر معاصر ایران اختصاص داده شده است. به بهانه‌ی برگزاری دومین دوره‌ی آنلاین، آرتچارت آمار و ارقام این دو مزایده را در قیاس با هم بررسی کرده است تا رویکرد حراج تهران در هر کدام از دو دوره شفاف‌تر دیده شود. نگاه به تعداد آثار و حجم ف...
گزارش بیست‌ویکمین حراج تهران: دومین حراج آنلاین از هنر معاصر ایران 24 مهر 1403
آرتچارت، پلتفرم داده‌یابی و داده‌کاوی بازار هنر ایران، از بدو تأسیس خود در سال 1398، به ثبت و تحلیل داده‌های اقتصادی هنر ایران پرداخته و این آمار را در اختیار متخصصان و مخاطبان قرار داده است. این پلتفرم تا امروز بیست دوره از حراج تهران را زیر ذره‌بین برده و در گزارش پیش رو به واکاوی بیست‌ویکمین دوره از حراج تهران می‌پردازد. این دوره، ویژه‌ی هنر معاصر ایران، به‌صورت مزایده آنلاین از...