تهران،
خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6
19 خرداد9 June - 2 تیر 140223 June 2023
زیرزمین دستان طراحیهای سام سمیعی را با نام « 175 آزمون و خطا» از تاریخ 19 خردادماه تا 2 تیرماه 1402 به معرض دید میگذارد. سام سمیعی (م 1367 تهران) ،نقاش، جستارنویس و دانشجوی روانکاوی ساکن برلین و تهران است. رزیدنسی «رایکز آکادمی» را در سال 1394 و دانشگاه هنر و طراحی «آرتز» را در سال 1393 به پایان رساند و تا سال 1399 در آنجا به تدریس مشغول بود همکاری سمیعی با گالری دستان در قالب یک نمایش انفرادی («گلگون خاک» 2+، تهران، 1399) چندین نمایش گروهی («لذت نقاشی»، زیرزمین دستان،1400 | «لبه نرم تیغ»، فریز گرک استریت، لندن، 1400 | «بروزرسانی. /5» گالری وی، تهران، 1396) کیوریتوری (یک کمپ، زیرزمین دستان، 1396) و شرکت در آرت فرهای بین المللی بوده است «175 آزمون و خطا» ادای دین سام سمیعی به «طراحی» به عنوان سنگ پایهی نقاشیست.
طراحی، خردگرایی و ساختار برای نقاشی فراهم میکند (هر گونه دگردیسی در نقاشی ابتدا با جهشی در طراحی ممکن میشود) سمیعی کارهای طراحی خود را از سال 1385 تا به امروز به نمایش نگذاشته است. 175 آزمون و خطا جسارت در نمایش آثاریست که راه را برای تجربیات هنری او باز کرده و گویای وفور تلاشهای گاه بیپروای در این وادیست. این آثار به پیشنهاد البرز کاظمی بر اساس درونمایه (فیگور، طبیعت بیجان، گل و طراحی خیالی) بر معماری تغییریافته زیرزمین دستان تنگاتنگ هم آویخته میشوند تا بیننده خود را در میان انبوه آنها بیابد. عنوان نمایش رابطه هنرمند با آفریدههایش را بر ملا میکند - خودآیینی فروتنانه طراحی. سام سمیعی آثارش را در بنیاد پاراسول یونیت (لندن، 1398) | آرت فر لیسته (بازل، سوئیس 1398) | دهمین دوسالانهی برلین (1397) | در موزه هنر (لاهه، 1397) | آرت بازل (هنگ کنگ 1397) | گالری هنر منچستر (1393) و نمایشهای بینالمللی دیگر نشان داده است. برخی آثار طراحی وی در مجموعهی موزهی تیلور و موزهی مرکزی اوترخت قرار دارند. آثاری از او در مجموعهی موزهی هنر لاهه | بنیاد اکزونوبل | بانک هلند | مرکز هنری گولزبرگ آلمان قرار دارد. «پاورقیهای زندگی»، مونوگرافی دربارهی آثارش را با کمک جایزه ی وولوکمپ برای نقاشی که در سال 1397 به او اهدا شد با موضوع ده سال فعالیت هنری و پژوهشیاش به چاپ رساند. این کتاب در سال 1399 جایزه بهترین «طراحی کتاب هلندی» را برنده شد. سام سمیعی تحقیقات متمرکز خود را در زمینه تاریخ نقاشی، ادب فارسی و نظریههای روانکاوی با فعالیت کارگاهی خود پیوند میزند فعالیتی که نقاشی را در طیفهای چندگانهاش به کار میگیرد.