تهران،
خیابان کریمخانزند، خیابان سنایی، کوچهی سیزدهم، پلاک ۵
20 خرداد10 June - 1 تیر 140122 June 2022
گالـــری شـــیرین مفتخـــر اســـت از نمایشـــگاه انفـــرادی نقاشـــیهای بهــروز زیندشــتی بـــا عنـــوان «از نشــانههای جهــان»
رونمایــی کنــد.
بهــروز زیندشــتی متولــــد ۱۳۵۷ در ســلماس، خطــاط، نقــاش، سرامیســت و مــدرس دانشــگاه اســت. او عضــو موسســه توســعه هنرهــای تجســمی معاصــر و عضــو انجمــن هنرمنــدان ســفالگر اســت.
زیندشــتی از ســال ۸۳ تاکنــون آثــارش را در نمایشــگاههای گروهــی و انفــرادی داخلــی و بینالمللــی زیــادی بــه نمایــش گذاشـته اسـت و بـا آثـار خوشنویسـی کلاسـیک و نقاشـی خـود در آرتفرهـای لنـدن، ویـن، هنـر مـدرن و معاصـر خاورمیانـه در پاریـس و … شـرکت کـرده اسـت. تعـدادی از آثـار او در مـوزه هنرهـای اسـلامی مالـزی نگهـداری میشـود.
زیندشتی هدفش از خلق این مجموعه را چنین عنوان میکند:
«هـدف مـن نشـان دادن ارزشهـا و ظرفیتهـای زیبایـی و بصـری و مفهومـی فرهنـگ تصویـری و نوشـتاری هنـر پـر ارج گذشــتهمان ایــران اســت. مـن در ایـن مجموعـه آثـار، بـه وفـور از اعـداد و ارقـام اسـتفاده کـردهام، ایـن اعـداد بـا جهـان هسـتی ارتبـاط مسـتقیمی دارنــد، بــه نحــوی کــه ارســطو اعــداد را منشــاء و جوهــرهی همــه چیــز و نمــود هماهنگــی نهفتــه در عالــم میدانــد. گنجینـه و میـراث تصویـری هنـر ایـران منبـع الهـام مـن اسـت کـه بـا مطالعـه بصـری و بـا ارجـاع مسـتقیم و غیـر مسـتقیم، برداشـتها و تواناییهـای تجسـمی خـودم را بـه آنهـا میافزایـم. تکنیـک ایـن کارهـا اسـتفاده مسـتقیم از قلـم خوشنویسـی و مرکـب و اکرولیـک بـر روی بـوم اسـت. یعنـی مسـتقیماً قلـم مخصـوص خوشنویسـی را بـه دسـت مـی گیـرم و بـر روی بـوم بـا رنگهـای مختلـف شـروع بـه نوشـتن میکنـم. ایـن شـیوه در هنـر خودمـان سـابقه طولانـی دارد. تعـداد آثـار ایـن مجموعـه ۱۵ اثـر اسـت کـه در دو مجموعـه بـا عنـوان طـاق و تـن پـوش ارائـه میشـود»
کیانوش معتقدی به بهانهی نمایشگاه «از نشانههای جهان» چنین نوشته است:
«آثــار ارائــه شــده در ایــن نمایشــگاه از دو فــرم اصلــی پیــروی میکننــد، «تاقی»هــا و «تنپوش»هــا (کفتــان)، کــه در فاصلـه بازیافـت سـنتهای تصویـری قدیـم ایـران و رویکـردی اقتباسـی از دسـتاوردهای جنبـش سـقاخانه معنـا مییابنـد. امــا تــلاش هنرمنــد در اینجــا بــرای رســیدن بــه زبانــی شــخصی و نــو، او را واداشــته تــا در تجربــه ای جدیــد و بــا اشــاراتی نمادیــن، امــکان معنابخشــی بــه آنچــه در حافظــه تاریخــی بیینــده ثبــت شــده را از چشــماندازی نــو بیازمایــد. در مجموعــه حاضــر، فــرم بومهــا نیــز خــود نشــانهای آشــکار از جســتجویی تــازه در تبدیــل خصلــت دوبعــدی نقاشــی بــه حجمــی ســهبعدی اســت و دغدغــه هنرمنــد چیــزی فراتــر از نــگارش متنــی خوانــا یــا ترکیبــی تکــراری و آشناســت. از نظــر شــیوه، نشــانهها و عناصــر موجــود در آثــار، زیباییشناســی نهفتــه در معمــاری، طراحــی لبــاس و خوشنویســی ایرانــی را بـا یکدیگـر پیونـد میدهنـد، امـا آنچـه اهیمـت دارد رویکـرد نویـن زیندشـتی در فرآینـد نقاشـی کـردن بـا خـط اسـت، نـه خطنـگاری؛ چـرا کـه او همچنـان بـا قلـم نـی مینویسـد ولـی نتیجـه کارش صرفـا نقاشـی اسـت و همیـن جاسـت کـه شـیوه پرداخـت آزاد و رهـا و پرکنـش اکسپرسـیو قلمـش، نظـم هندسـی موجـود در حـروف و کلمـات را دربـر میگیـرد و نقـاش بیــن هســتی و نیســتی تــاب میخــورد»
رونمایــی کنــد.
بهــروز زیندشــتی متولــــد ۱۳۵۷ در ســلماس، خطــاط، نقــاش، سرامیســت و مــدرس دانشــگاه اســت. او عضــو موسســه توســعه هنرهــای تجســمی معاصــر و عضــو انجمــن هنرمنــدان ســفالگر اســت.
زیندشــتی از ســال ۸۳ تاکنــون آثــارش را در نمایشــگاههای گروهــی و انفــرادی داخلــی و بینالمللــی زیــادی بــه نمایــش گذاشـته اسـت و بـا آثـار خوشنویسـی کلاسـیک و نقاشـی خـود در آرتفرهـای لنـدن، ویـن، هنـر مـدرن و معاصـر خاورمیانـه در پاریـس و … شـرکت کـرده اسـت. تعـدادی از آثـار او در مـوزه هنرهـای اسـلامی مالـزی نگهـداری میشـود.
زیندشتی هدفش از خلق این مجموعه را چنین عنوان میکند:
«هـدف مـن نشـان دادن ارزشهـا و ظرفیتهـای زیبایـی و بصـری و مفهومـی فرهنـگ تصویـری و نوشـتاری هنـر پـر ارج گذشــتهمان ایــران اســت. مـن در ایـن مجموعـه آثـار، بـه وفـور از اعـداد و ارقـام اسـتفاده کـردهام، ایـن اعـداد بـا جهـان هسـتی ارتبـاط مسـتقیمی دارنــد، بــه نحــوی کــه ارســطو اعــداد را منشــاء و جوهــرهی همــه چیــز و نمــود هماهنگــی نهفتــه در عالــم میدانــد. گنجینـه و میـراث تصویـری هنـر ایـران منبـع الهـام مـن اسـت کـه بـا مطالعـه بصـری و بـا ارجـاع مسـتقیم و غیـر مسـتقیم، برداشـتها و تواناییهـای تجسـمی خـودم را بـه آنهـا میافزایـم. تکنیـک ایـن کارهـا اسـتفاده مسـتقیم از قلـم خوشنویسـی و مرکـب و اکرولیـک بـر روی بـوم اسـت. یعنـی مسـتقیماً قلـم مخصـوص خوشنویسـی را بـه دسـت مـی گیـرم و بـر روی بـوم بـا رنگهـای مختلـف شـروع بـه نوشـتن میکنـم. ایـن شـیوه در هنـر خودمـان سـابقه طولانـی دارد. تعـداد آثـار ایـن مجموعـه ۱۵ اثـر اسـت کـه در دو مجموعـه بـا عنـوان طـاق و تـن پـوش ارائـه میشـود»
کیانوش معتقدی به بهانهی نمایشگاه «از نشانههای جهان» چنین نوشته است:
«آثــار ارائــه شــده در ایــن نمایشــگاه از دو فــرم اصلــی پیــروی میکننــد، «تاقی»هــا و «تنپوش»هــا (کفتــان)، کــه در فاصلـه بازیافـت سـنتهای تصویـری قدیـم ایـران و رویکـردی اقتباسـی از دسـتاوردهای جنبـش سـقاخانه معنـا مییابنـد. امــا تــلاش هنرمنــد در اینجــا بــرای رســیدن بــه زبانــی شــخصی و نــو، او را واداشــته تــا در تجربــه ای جدیــد و بــا اشــاراتی نمادیــن، امــکان معنابخشــی بــه آنچــه در حافظــه تاریخــی بیینــده ثبــت شــده را از چشــماندازی نــو بیازمایــد. در مجموعــه حاضــر، فــرم بومهــا نیــز خــود نشــانهای آشــکار از جســتجویی تــازه در تبدیــل خصلــت دوبعــدی نقاشــی بــه حجمــی ســهبعدی اســت و دغدغــه هنرمنــد چیــزی فراتــر از نــگارش متنــی خوانــا یــا ترکیبــی تکــراری و آشناســت. از نظــر شــیوه، نشــانهها و عناصــر موجــود در آثــار، زیباییشناســی نهفتــه در معمــاری، طراحــی لبــاس و خوشنویســی ایرانــی را بـا یکدیگـر پیونـد میدهنـد، امـا آنچـه اهیمـت دارد رویکـرد نویـن زیندشـتی در فرآینـد نقاشـی کـردن بـا خـط اسـت، نـه خطنـگاری؛ چـرا کـه او همچنـان بـا قلـم نـی مینویسـد ولـی نتیجـه کارش صرفـا نقاشـی اسـت و همیـن جاسـت کـه شـیوه پرداخـت آزاد و رهـا و پرکنـش اکسپرسـیو قلمـش، نظـم هندسـی موجـود در حـروف و کلمـات را دربـر میگیـرد و نقـاش بیــن هســتی و نیســتی تــاب میخــورد»