فروش در - خانه حراج
22 دی 1396
برآورد
قیمت فروش
5%
توضیحات اثر

نقاشی‌های ساده‌ و طراحی‌گونه آویش خبره‌زاده تجربیاتی سرراست، ساده و رویاگونه از زندگی انسان صنعتی معاصر و ارتباط تقلیل‌رفته‌اش با طبیعت است. آثاری که بر محور «تنهایی» شکل گرفته و به تمامی عناصر تصویری ارزشی یکسان می‌بخشد و تلاش می‌کند ارتباط میان انسان و محیط طبیعی او را بازتعریف کند.
هنرمند برای بیان ذهنیت خود سعی می‌کند هر چیز قابل توجهی را به مرز «هیچ» و «نیستی» نزدیک کند و با حذف هر نوع اثرگذاری بصری، اثری در نهایت بی‌پیرایگی ارائه کند. به عقیده خبره‌زاده این امر مهم‌ترین خصیصه هنر است؛ وی در این باره می‌گوید: «هنر می‌تواند از موادی ناچیز یا تقریباً هیچ به‌وجود آید»۱. نه تنها مواد به‌کار گرفته شده توسط هنرمند ساده و روزمره هستند، بلکه موضوع نیز به همان سادگی است. هیچ گونه تلاشی برای پرداخت‌های واقع‌گرایانه صورت نمی‌گیرد و برش‌هایی از زندگی در غایت خلوص با خطوط کاملاً اکسپرسیو در یک آنِ خودجوش بر پیکر کاغذ یا تخته نمایان می‌شود.
نقاشی‌های آویش خبره‌زاده تجسم فضاهایی مهجور، تنها، آرام و متعادل هستند که می‌توان آن‌ها را «نمایش بصریِ سکوت» دانست؛ صحنه‌هایی خالی از هرگونه تکاپو که با بهره‌گیری از عدم نورپردازی، فضایی سرد و یکنواخت را تجسم می‌کنند. فضایی که به شدت آشناست و گویی در روزگاری پیش از این دیده و تجربه شده‌است؛ شاید در خواب و شاید در یک خیال جمعی.
سادگی موضوع و پرداخت بی‌تکلف نقاشی سبب برهم زدن هر نوع کلیشه و دریافت قراردادی می‌شود و همین بی‌پیرایگی، تفسیر اثر را پیچیده می‌کند. جریان سیال ذهن به وسیله کاربست گچ‌های رنگی، زغال یا تاش‌های آنی قلم‌مو، نقاشی‌ را تا تجربه بی‌واسطه درونی به پیش می‌راند. هیچ چیز در نقاشی برجسته نمی‌شود و تمامی عناصر در پس‌زمینه‌ای کم‌عمق و محو باقی‌ می‌ماند. بدین ترتیب اثر همچون زمزمه‌ای آرام و کم‌طنین، روایتی شخصی در سکوت را شکل می‌دهد که تمامی حواس مخاطب را برای ادراک فرا می‌خواند.
در نقاشی پیش رو هنرمند تلاش کرده فضای سرد یک سالن تئاتر را بازخوانی کند. وهم حاکم بر فضا به دلیل عدم حضور پیکره انسانی، نبود منبع نوری و هم‌چنین استفاده از رنگ‌های تیره دو چندان می‌شود. حضور ماهی‌ها در میانه صحنه و تناسب آنها با دیگر اجزاء، نقاشی را به فضایی سوررئالیستی نزدیک می‌کند. هنرمند هیچ‌گونه اصراری بر پرداخت واقع‌گرایانه ماهی‌ها ندارد و محو بودن لبه‌های کناره‌نما بر این عدم واقع‌نمایی تأکید می‌کند. گویی ماهی‌ها به جای آب در بخاری شناور مجسم شده‌اند که تلاش دارد مخاطب را از مواجهه با واقعیت موجود زنده بر حذر دارد. بدین طریق آن‌چه در ذهن شکل می‌گیرد نه صحنه‌ای واقعی بلکه، تنها فانتزی حضور طبیعت در تجربه زندگی امروز است.
۱. برتولا، چیار، نقاشی‌های آویش خبره‌زاده، مجله بخارا، فروردین ۱۳۷۸، ش ۵، ص ۳۱۴.
سایر آثار هنری آویش خبره زاده

آرتچارت | هیچ صدایی شنیده نمی‌شد، حتی از باریک ترین شاخه‌ها و سبک‌ترین برگ‌ها از آویش خبره زاده
هیچ صدایی شنیده نمی‌شد، حتی از باریک ترین شاخه‌ها و سبک‌ترین برگ‌ها
برآورد
£6,000
6,742 دلار آمریکا
-
£8,000
8,989 دلار آمریکا
قیمت فروش
£4,788
5,380 دلار آمریکا
31.6%
تاریخ حراج
کریستیز - 27 مهر 1401
عملکرد هنرمند در حراج ها

قیمت فروش 20,011 دلار آمریکا
کمینه برآورد 17,750 دلار آمریکا
بیشینه برآورد 26,500 دلار آمریکا
میانگین ارزش آثار
+7.489%
 
میانگین رشد ارزش آثار
عملکرد فروش در برابر برآوردها
مقدار میانگین و میانه فروش
2018 - 2022
عملکرد در برابر برآوردها
2018 - 2022
نرخ آثار فروخته شده به کل آثار
2018 - 2022
آثار هنری مشابه

آرتچارت | بیروت از جميل ملاعب
بیروت
برآورد
$8,000
-
$12,000
قیمت فروش
$20,160
101.6%
تاریخ حراج
کریستیز - 26 اردیبهشت 1402
آرتچارت | جزئیات باغ من شماره 3 از محمد احمد ابراهیم
جزئیات باغ من شماره 3
برآورد
$25,000
-
$35,000
قیمت فروش
$23,940
20.2%
تاریخ حراج
کریستیز - 11 خرداد 1403
آرتچارت | بدون عنوان از رئوف رفاعی
بدون عنوان
برآورد
£4,000
5,488 دلار آمریکا
-
£6,000
8,232 دلار آمریکا
قیمت فروش
£14,000
19,207 دلار آمریکا
180%
تاریخ حراج
بونامز - 20 بهمن 1400