فروش در - خانه حراج
14 تیر 1398
برآورد
قیمت فروش
20%
توضیحات اثر

درختان ازلی ابوالقاسم سعیدی همچون اثر پیش‌رو، همیشه بلند و کشیده هستند. گاه برگ‌های انبوه دارند و گاهی شاخه‌های لخت سر به فلک کشیده خود را به دست باد می‌سپارند. حضور باد در آثار وی چنان وزان و پُرصداست، که همواره ترکیب‌بندی موربی از درختان رقصان را ایجاد می‌کند.
ابوالقاسم سعیدی به عنوان یکی از میراث‌داران طبیعت در هنر مدرن ایران، با تصویر کردن عناصر رنگین و درخشانی از طبیعت دست‌نخورده بهشتی، چشمان مخاطب را به ضیافتی از جنس نور و نسیم دعوت می‌کند.
اگر چه خورشید بر خلاف بسیاری از آثار سعیدی، در این اثر نمی‌درخشد، اما تابش غیرمستقیم آن بر این فضای بهاری طربناک محسوس است. دو درخت سر به فلک کشیده سطح کادر را پر کرده‌اند و درست مانند رویش خود، چشم بیننده را از پایین تابلو به بالا هدایت می‌کنند. سبزی درخت با سبزی زمین تا خط افق دوردست، امتداد یافته است. فرم‌های دوار، جای برگ‌ها را گرفته و چون ستاره‌ها می‌درخشند.
نقاشی از طبیعت و بازنمایی عناصری چون درخت و گیاه در طول تاریخ پرفراز و نشیب نقاشی ایرانی، همواره دغدغه هنرمندان تصویرگر بوده است، به‌طوری که سبک‌شناسی نقاشی سنتی ایران، در بسیاری از موارد صرفاً بر اساس الگوهای طبیعت‌سازی قابل تشخیص است، اما طبیعت در نقاشی ایرانی قرن‌هاست که نقشی حاشیه‌ای دارد و تنها در پسزمینه اثر عرصه ظهور می‌یابد. درختان و گل‌ها در چنین فضایی، نه موضوع اصلی اثر، بلکه زینت‌بخش پهنه نقاشی هستند. در واقع این عناصر همچون زیورآلاتی در دست نقاش، برای آرایش پیکره‌ها و انسجام ترکیب‌بندی به خدمت گرفته می‌شوند.
طبیعت‌سازی و منظره‌پردازی به مفهوم غربی آن در نقاشی ایران، با شکل‌گیری جریان نقاشی ناتورالیستی توسط کمال‌الملک و پیروانش آغاز می‌شود؛ اما به‌تدریج با تثبیت هنر نوگرا در ایران، برخوردهای چکیده‌نگارانه، انتزاعی و نمادین با طبیعت، جریان طبیعت‌سازی را به عرصه‌ای جدید می‌کشاند. ابوالقاسم سعیدی یکی از مهمترین مدرنیست‌های ایرانی است که طبیعت نقش مهمی در آثار او دارد.
به اعتقاد داریوش شایگان، متفکر برجسته ایرانی، «ترکیب‌بندی نقاشی‌های سعیدی، با آن‌که به استحاله‌های مکرر مزین‌اند، به فضای ظهور صور، حال‌وهوای بی‌وزنی می‌بخشند؛ نوعی سبکی سحرآمیز که در آن همه چیز تجسم جادویی بهشت هستی می‌شود. در آثار او، پرهیز از سایه‌پردازی و غیاب تاریخ از همین جا نشأت می‌گیرد. همچنین است تأکید بر ضیافت صور که بوم نقاش را چنان با بی‌زمانی بارور می‌سازد که همه چیزش گویی از گزند فرسودگی و ساییدگی زمان در امان است و دست آخر این‌که در آثار سعیدی نقوش چیزی نیستند مگر نشانه‌هایی مرئی از عالمی نامرئی»[۱].
[۱] . شایگان، داریوش؛ در جست‌وجوی فضاهای گمشده؛ انتشارات فرهنگ معاصر‏‫، ۱۳۹۵.
سایر آثار هنری ابوالقاسم سعیدی

آرتچارت | بدون عنوان از ابوالقاسم سعیدی
بدون عنوان
برآورد
 
قیمت فروش
114.286%
فروش در
تاریخ حراج
خانه حراج - 8 خرداد 1394
آرتچارت | بدون عنوان از ابوالقاسم سعیدی
بدون عنوان
برآورد
 
قیمت فروش
60.714%
فروش در
تاریخ حراج
خانه حراج - 26 اسفند 1394
آرتچارت | بدون عنوان از ابوالقاسم سعیدی
بدون عنوان
برآورد
6,000,000,000﷼
30,000 دلار آمریکا
-
8,000,000,000﷼
40,000 دلار آمریکا
قیمت فروش
13,000,000,000﷼
65,000 دلار آمریکا
85.714%
تاریخ حراج
تهران - 26 دی 1399
عملکرد هنرمند در حراج ها

قیمت فروش 53,385 دلار آمریکا
کمینه برآورد 34,125 دلار آمریکا
بیشینه برآورد 45,507 دلار آمریکا
میانگین ارزش آثار
+61.474%
 
میانگین رشد ارزش آثار
عملکرد فروش در برابر برآوردها
مقدار میانگین و میانه فروش
2020 - 2024
عملکرد در برابر برآوردها
2020 - 2024
نرخ آثار فروخته شده به کل آثار
2020 - 2024
آثار هنری مشابه

آرتچارت | بدون عنوان از حسین مادی
بدون عنوان
برآورد
€46,000
49,094 دلار آمریکا
-
€64,500
68,838 دلار آمریکا
قیمت فروش
€48,000
51,228 دلار آمریکا
13.122%
تاریخ حراج
میلون و اسوسیز - 6 اردیبهشت 1403
آرتچارت | بدون عنوان (نورهای متلاقی) از طلا مدنی
بدون عنوان (نورهای متلاقی)
برآورد
HK$300,000
38,217 دلار آمریکا
-
HK$500,000
63,694 دلار آمریکا
قیمت فروش
HK$403,200
51,363 دلار آمریکا
0.8%
تاریخ حراج
ساتبیز - 14 مهر 1401
آرتچارت | سیزدهمین رقص از قاسم روزخوش
سیزدهمین رقص
برآورد
€18,000
18,330 دلار آمریکا
-
€20,000
20,367 دلار آمریکا
قیمت فروش
€45,000
45,825 دلار آمریکا
136.842%
تاریخ حراج
میلون و اسوسیز - 30 تیر 1401