نگاهی به بازار هنر اسلامی پیشامدرن

22 مرداد 1403
 این مقاله ترجمه‌ای است از یادداشت مارگارت هانگ با عنوان «نگاهی به بازار هنر اسلامی پیشامدرن» که به تحلیل مسیر بازار هنر اسلامی در دهه گذشته پرداخته و نوسانات در فروش و میزان توجه به آثار در حراج‌خانه‌های بزرگی مانند ساتبیز و کریستیز را بررسی می‌کند. این متن همچنین به افزایش علاقه به دسته‌هایی مانند قالی‌های ایرانی و هنر کتاب‌آرایی مکتب مغول و نقش روزافزون حراج‌خانه‌های منطقه‌ای در خاورمیانه اشاره دارد. 

ژانر هنر اسلامی، 14 قرن، 3 قاره و انبوهی از مدیوم‌ها را در بر می‌گیرد. این اصطلاح برای هنری به کار می‌رود که در سرزمین‌های تحت حاکمیت اسلام خلق شده باشند. بازار این هنر، از لحاظ جغرافیایی، بازه‌ی زمانی و متریال یکی از متنوع‌ترین بازارهاست. علی‌رغم فروش‌های خبرساز و پر سروصدایی مثل شمشیر تیپو سلطان 14.9 میلیون دلاری، برگ شاهنامه شاه طهماسبی 8 میلیون دلاری و شمعدان برنجی 7.8 میلیون دلاری، این بازار در طی سال‌ها از لحاظ ارزش و حجم فروش دچار نوسان بوده است. با توجه به آنکه هر ساله حراج‌ها رویدادی تحت عنوان هفته‌‌ی هنر اسلامی را در لندن برگزار می‌کنند، این مقاله نگاهی خواهد داشت به روند بازار هنر اسلامی در ده سال گذشته و روند سرمایه‌گذاری و مجموعه‌داری در این هنر با توجه به تنش‌های سیاسی و اقتصادی که در منطقه خلیج فارس وجود دارد.

شمشیر تیپو سلطان، فروخته‌شده: 14.9 میلیون دلار، بونامز، 2023.
شمشیر تیپو سلطان، فروخته‌شده: 14.9 میلیون دلار، بونامز، 2023.

در سال 2023 فروش آثار هنر اسلامی در سه حراج‌خانه ساتبیز، کریستیز و بونامز در لندن به مجموع 57 میلیون دلار آمریکا رسید و بونامز با 936.8% افزایشِ در فروش جایگاهی متمایز پیدا کرد. یکی از دلایل اصلی این رشد، رکوردشکنی شمشیر تیپو سلطان متعلق به قرن هجدهم بود که تقریباً 2 برابر آخرین رکورد ثبت‌شده برای گرانترین شیء هنر اسلامی و هفت برابر کمینه برآورد (1.86 میلیون دلار) به فروش رفت. از سوی دیگر ساتبیز و کریستیز به ترتیب 0.1% افزایش و 54.8% کاهش را در فروش بخش هنر اسلامی خود تجربه کردند. با آنکه سال گذشته فشارهای اقتصادی و بحران جنگ بر خرید و فروش هنر سایه افکند، ولی میزان رشد فروش حراج‌خانه‌های کریستیز و ساتبیز با یکدیگر همخوانی ندارند، به‌طوری‌که زمانی که یکی با افزایش فروش همراه است دیگری دچار کاهش در فروش می‌شود (این مهم در زمان کووید قابل انطباق نیست). کریستیز در سال‌های 2021 و 2022، بعد از تجربه یک سال کاهش، رشد متدوام 58.7% و 24.9% داشت. از طرف دیگر، یک الگوی معکوس را می‌توان برای ساتبیز مشاهده کرد، ساتبیز در سال 2022 با 24.7% کاهش روبه‌رو بود که با یکسال رشد و دو سال کاهش دنبال شد. چنین عملکردی نشان از تغییر رفتار خریدار نسبت به فروشنده دارد، مخصوصاً خریدارانی که آثار گران‌قیمت را گردآوری می‌کنند. از لحاظ مجموع فروش، هر دو حراج‌خانه تعداد آثار کمتری را در سال 2023 به فروش رساندند، تاحدی‌که کریستیز یک پنجم سال 2016 و ساتبیز 60% از بالاترین میزان ثبت‌شده خود فروش داشت. نرخ فروش ساتبیز در سطح 55% باقی ماند و کریستیز با 67.7% پایین‌ترین نرخ فروش 4 سال گذشته خود را بدست آورد.

خمسه نظامی و امیرخسرو دهلوی. کریستیز، 2024.
خمسه نظامی و امیرخسرو دهلوی. کریستیز، 2024.

در بین قطعه‌های پرفروش و نمایشگاه‌های کیوریت‌شده، فرش‌های ایرانی، نگاره‌های مغولی و صفوی و سفال‌های ایزنیک همچنان بیشترین طرفداران و پیشنهادات خرید را دارند و پول‌های هنگفتی را وارد بازار می‌کنند. به غیر از لندن، حراج شرقی و اسلامی تاجان در پاریس و حراج هنرهای شرقی در هلند هر دو نتایج خوبی را کسب کردند و سالانه، از نیم میلیون تا یک میلیون افزایش همراه بوده‌اند. علاوه بر همتایان قاره‌ای، حضور منطقه‌ای کریستیز دبی و خانه‌ی حراج الباهی در قطر فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای فروش هنر اسلامی فراهم می‌آورند که با برنامه‌های موزه‌ای و برنامه‌های آموزشی مؤکد می‌شوند. اگر لندن مایل است تا به موفقیت خود در این چشم‌انداز در حال تحول ادامه دهد، شاید زمان آن رسیده تا کم‌تر به دنبال میراث‌سازی بوده و بیشتر به سمت ایجاد ارتباط با این بازار روبه‌رشد حرکت کند.

نویسنده (ها)

سوانا بغوزیان
مقالات مرتبط

هنر ایران در حراج‌های هفته هنر اسلامی لندن، در یک نگاه
هفته هنر اسلامی لندن، رویدادی است که بسته به هر خانه‌ی حراج دو تا سه بار در سال برگزار می‌گردد؛ بهار و پاییز هر سال، خانه‌ی حراج ساتبیز، کریستیز، بونامز، چیسویک و رُزبریز حراج‌های هنر اسلامی خود را تحت عناوین مختلف توسط دپارتمان‌های «هنر اسلامی و هندی» ترتیب می‌دهند. این حراج‌ها آثاری از هنر جهان اسلام را از سده‌ی 7 تا 20 میلادی پوشش داده و در آن‌ها آثاری از دوران صفوی، زندیه، و قاج...
16 اردیبهشت 1402

پراکنده‌ها؛ روایتی از سفر نگاره‌های شاهنامه شاه طهماسبی در دنیا
شاهنامه طهماسبی یکی از آثار شناخته شده و نفیس هنر ایران و جهان اسلام است؛ اما این کتاب در سال‌های نه چندان دور ورقه‌ورقه شده و در مجموعه‌ها و موزه‌های متنوع در سطح دنیا پراکنده گشته است. در این مقاله، درباره‌ی این اثر بی‌مانند و روایت سفر آن به مجموعه‌های مختلف دنیا و از سابقه‌ی رکوردهایی که این شاهنامه در حراجی‌های مختلف تجربه کرده‌ است، خواهیم خواند.
20 اردیبهشت 1402

آثار تاریخی ایرانی در حراج‌های بین‌المللی چه می‌کنند
بسیار دیده‌شده که در حراج‌های هنر اسلامی بین‌المللی مثل کریستیز، ساتبیز، بونامز و چیسویک آثاری از ایرانِ دوران صفویه و قاجار عرضه و فروخته شده‌اند. برخی از این آثار جزئی از دارایی یک شخص اروپایی بوده و برخی بدون پیشینه‌ی مالکیت اثر در کنار آثار دیگر قرار می‌گیرند. از کاشی‌ها، فلزکاری‌ها، ظروف سفالی، قالی‌ها، تا دست‌نوشته‌ها و برگه‌های مصور بسیار نفیسی مثل شاهنامه بایسنقری و شاهنامه...
24 آبان 1402
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی